אחרי לידה התפתחות לידה

טיפים לשינה (במנשא)

בקבוצות השינה למיניהן אני רואה את זה כל הזמן: הורים מספרים על תינוק שרוצה להרדם רק על הידיים..
הנה הטעויות הכי נפוצות שהורים עושים כשהם מנסים להרדים תינוק (ומה אפשר לעשות אחרת):

👈 מתעקשים לערסל.
ערסול, מעבר להיותה תנוחה שנויה במחלוקת שמצריכה הקפדה על שורה ארוכה של דגשי בטיחות, היא תנוחה שהרבה תינוקות ממש ***לא אוהבים***, בטח לא אחרי גיל חודש-חודשיים.
אםאת מנסה להרדים עם מנשא ויש לך מנשא בד והתינוק מסרב להתערסל בו כדי להרדם- הוא צודק!
מה כן? תנוחת בטן לבטן (פיזיולוגית וכזאת שמאפשרת הרפייה מלאה. תכף נגיע גם לזה).

👈 לא מחכים מספיק זמן.
הרדמה היא לא ענין של שניות ואפילו לא דקות. בטח לא בגילאים הגדולים יותר בואכה שנה.
ככל שהתינוק עייף יותר, יהיה לו קשה יותר להרדם, וההרדמה עשויה לארוך יותר.
אם אנחנו יודעים בודאות שהתינוק עייף וחייב לישון, צריך להניח לתינוק לעבור לאט לאט למצב של רוגע ונינוחות שיאפשרו שינה. אם עברו 5 דקות והתינוק לא נרדם לא צריך להחליט שזה לא עובד. תנו לו זמן!
מה כן? אני ממליצה בחום- לעשות משהו תוך כדי שהתינוק עליך. וכמובן אפשר לעבוד על מחשב או סמרטפון תוך כדי ישיבה על כדור פיזיו, להסתובב בבית ולעשות עבודות בית לא רועשות או לצאת לסיבוב הליכה (בעיקר באויר הצח של שעות הערב! כן, גם בחורף, אנחנו לא בסיביר). גם אחרי שהתינוק נרדם כדאי להמתין לפחות 20-30 דקות של שינה עמוקה מאד לפני שמנסים להעביר למיטה.

👈 מה עם הרגליים?
כמו ערסול, גם תנוחת ״צפרדע״ כשהתינוק מכונס כעובר עם הרגליים בתוך המנשא, רלוונטית אם בכלל לשבועות הראשונים בלבד. סביב גיל חודש ואף מוקדם יותר תינוקות רבים יתחילו לישר את הרגליים ולהתנגד למנח המקופל והמכונס מדי.
מה כן? שוב, תנוחת בטן לבטן

👈 נושאים את התינוק בתנוחת בטן לבטן, אבל ברגליים שמוטות.
כדי להרדם, הגוף צריך להיות רגוע ורפוי. תינוק שצריך לאמץ את השרירים ברגליים כי הרגל שלו שמוטה ללא תמיכה, הוא לא תינוק נינוח, ויהיה לו קשה יותר להרדם.
המצב המקביל למנשא ללא תמיכה בירכיים הוא ישיבה על כסא כשהרגליים שלנו תלויות באויר ולא נוגעות ברצפה. נכון לא נוח? נכון נחפש כל הזמן על מה לשים את הרגל כי אחרת היא במאמץ? אותו דבר קורה במנשא.
מה כן? תנוחת בטן לבטן נכונה היא כזאת שיש בה פישוק רחב מברך לברך, הברכיים גבוהות מהאגן, הירכיים תמוכות, הגב ארוך ועגול והתינוק כולו תמוך ועטוף ויכול להרפות ולעצום עיניים בשלוה.

👈 משתמשים במנשא רפוי מדי ולא תומך.
הסעיף הזה הולך לעתים קרובות עם הסעיף הקודם. כדי לעזור לתינוק להרדם אנחנו רוצים שהמנשא ימלא את הפונקציה של שמיכת עיטוף. אם התינוק פעלתני ונמרץ ונראה לכם שמנשא הדוק מגביל לו את חופש התנועה, חשוב להבין שאין חיה כזאת- מנשא שמאפשר חופש תנועה. מנשא חייב להיות תמיד הדוק וצמוד, והמקום להתנועע בחופשיות הוא על משטח פעילות ולא במנשא.
מה כן? כשהתינוק רוצה להרדם, הוא לא זקוק לחופש תנועה. להפך: הוא זקוק להרגשה שהוא עטוף ומוחזק, ולהגבלה של תנועתיות יתר שנובעות מעייפות ומתח שאותם אפשר וצריך לפתור עם שינה טובה.

👈 מתעקשים לתמוך את הראש כשהתינוק עדיין ער ומתנגד.
כשהתינוק ישן צריך לתמוך את הראש שלו כדי שלא ישמט לאחור מתוך שינה.
אבל כשמדובר בתינוק עם שליטת ראש- סביב גיל 2-3 אחוז נכבד מהתינוקות כבר שולט במידה סבירה בראש- תמיכה של הראש עם הכובע היעודי במנשא או פרישה של בד על הראש לצורך תמיכה נחווית כהגבלה מעצבנת של התנועה ועשויה להפריע לתינוק להרדם.
מה כן? אם התינוק זורם עם התמיכה בראש ונרדם זה בסדר גמור. אבל אם הוא מתנגד ומתלונן- פשוט מניחים לו להרדם כשהראש חופשי ללא תמיכה, ורק **אחרי** שנרדם מסדרים את התמיכה בראש.

👈 לא מחכים מספיק זמן.
הרדמה היא לא ענין של שניות ואפילו לא דקות. בטח לא בגילאים הגדולים יותר בואכה שנה.
ככל שהתינוק עייף יותר, יהיה לו קשה יותר להרדם, וההרדמה עשויה לארוך יותר.
אם אנחנו יודעים בודאות שהתינוק עייף וחייב לישון והחלטנו להעזר במנשא, אחרי שוידאנו שהמנשא מהודק והתנוחה נכונה, צריך להניח לתינוק לעבור לאט לאט למצב של רוגע ונינוחות שיאפשרו שינה. אם עברו 5 דקות והתינוק לא נרדם לא צריך להחליט שזה לא עובד. תנו לו זמן!
מה כן? אני ממליצה בחום- לעשות משהו תוך כדי שהתינוק עליך וכמובן 
אפשר לעבוד על מחשב או סמרטפון תוך כדי ישיבה על כדור פיזיו, להסתובב בבית ולעשות עבודות בית לא רועשות או לצאת לסיבוב הליכה (בעיקר באויר הצח של שעות הערב! כן, גם בחורף, אנחנו לא בסיביר). גם אחרי שהתינוק נרדם כדאי להמתין לפחות 20-30 דקות של שינה עמוקה מאד לפני שמנסים להעביר למיטה.

פורסם במקור 17/02/2020  Facebook

https://www.facebook.com/Om.mama2020

אולי גם תאהב...